vesker

søndag 24. oktober 2010

Veske del 2.

Så var det valg av stoff til lukking og valg av glidelås. Jeg har brukt et flott stoff som jeg quilter i uregelmessige ruter som jeg har brukt på denne vesken.  

Jeg valgte å bue vesken litt mere, tegnet på den ene siden og brettet over og justert på andre siden slik at de blir like store, som vist nedenfor.  



Da har jeg quiltet sammen stoffet til lommene. det brukte jeg bare ugjevne streker nedover.


Så blir det reinskjæring av lommene. Jeg sydde bilde oppå stoffet men den enkel søm som skal dekkes med blonder og pynt senere.

  
På sying av band. Noe som gjør at en gleder seg at produktet blir ferdig. 

Sying av glidelås. Til en enkel lomme. Del lommen i øverkant. ca 3,5 cm. 
Ta et glidelås og legg rette mot rette(mot stoffet, bruk langt glidelås) Jeg bruker ikke glidelåsfot, men trykkfoten i stedet fordi jeg synes jeg holder bra på stoff og glidelås. 

Når du har sydd det på, så snur du produktet og syr ned en kant. Jeg pleier ikke å stryke først men bruker bare fingeren å stryke det ned med. Gjør lik ens med den store biten på den andre siden av glidelåsen. 



Nå har jeg valgt meg et bakstoff, skjært det likestort som lommen. Jeg syr det fast i glidelåset og rette mot rette. Som på bilde. Trenger ikke for på øvre del da den syes ned likevell. 

Sy stikning på framsiden og slik skal det bli på baksiden. 

Gjør likt på den lommen med bilde, den skal ikke ha glidelås. Men en åpen lomme. 
Bakstoff lik størrelse som din lomme.  

Slik ser lommene ut forfra. har ikke sydd dem på ennå.  

Hvilken farge og stoff skal jeg bruke til hankene. Jeg pleier ofte å prøve meg frem og ta bilder. Da greier jeg bedre å velge. Og se det for meg. Det ble med blader. Og jeg sydde lange lengder med hanker. Kommer det det senere. 


Nå skal jeg begynne å sette i glidelås i lukkingen. Da har jeg valgt metall glidelås 55 cm. Det trenger ikke å åpning. Så har jeg valgt å bruke bredden på linjalen min 15 cm x 55cm stoff. Jeg skjærte ut vatt og quiltet det sammen. valgte meg ut forstoff. Det kan quiltes sammen ytterstoffet. Her gjør det ingen ting. Kan bare bli pener av det. 

Her har jeg gjort klart alt til sying i morgen tidlig. Da blir det rette mot rette av stoff og glidelåset skal ligge rette mot rette til ytterstoffet. Vær oppmerksom på at du skal ta i sammen glidelåset riktig. gjør det på samme måte på andre siden, men legg dem mot hverandre og se slik at du slipper å ta opp igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar