vesker

torsdag 21. oktober 2010

Trin for trinn veske.


Her er stoffene som jeg har tenkt å bruke. Jeg skal lage en liten reiseveske med tilbehør tenkte jeg. Med en søte jente på, lomme med og uten glidelås utenpå. Store hanker og lommer innvendig.  

En søt jente, motivet kjøpt hos polar quilt. I Bodø, jeg bestilte denne på nett i tidligere i høst.
Det sorte stoffet er kjøpt på stoff og stil og er veldig kraftig og fint stoff. Det blir hoved stoffet på vesken.

Så prøver jeg meg gjerne litt fram med de stoffene som jeg vil bruke. lommene i rød farge, jenta på off white med blomster på. Og rød bunn i veska. Muligens rød og svart stripete. Og jeg vil duse ned hankene litt. Bruke en beige japansk stoff. Hankene skal gå helt ned til bunnen så jeg trenger mere stoff enn jeg pleier til hanker. 

Eller kanskje blir det brun hanke? 

Skjæring av hovet stoffet. 35 cm høy og 50 cm bred. x 2 

Med en pc oppå, ser du den blir ganske stor. 


                                                                                          
Inn på kjøkkenet å ta fram en platte, asjett eller lignende. I øvre kant skal du ha en bue på ca 12 cm ned på stoffet. Som vist på bilde. Slik at det blir fine buer. 

I ner kant ca 5 cm, da vil det bli en fin forskjell mellom oppe og nede på veska. Du ser jeg bruker cm skjærematte til dette. Jeg bare snur min etter behov.  

Slik skal den se ut nå. 

Her må en bruke det som en har, noe brodert, eller aplikert. Eller som meg ferdig kjøpt bilde.
Og bruker 6 inch bredde. (så bred som linjalen min er). Jenta er ikke limt på ennå. 


Dette skal bli til to lommer. Så skjær to biter 21x22 cm. den lommen uten glidelås skal jeg ha jenta på.
Begge blir utenpålommer. Det liker jeg veldig godt å lage. Og det er så enkelt. 

Så begynner jeg tidlig å tenke på blonder og pynt. 

  
Så langt kom jeg i dag. I morgen skal det quiltes sammen, og jeg skal vise hvordan jeg lager lommer med glidelås. Trinn for trinn, helt enkelt for slike lommer. 

Trinn 2!!!

Nå har jeg lagt under vatt og bruker vanlig vatt. Platevatt/dukvatt. 

Jeg velger å sy i ruter som ikke er på samme linje hele tiden.
Når jeg syr lager jeg små lange buer. 

Jeg bretter slik når jeg quilter sammen. Jeg bruker ikke bakstoff fordi jeg synes det blir veldig tykt når jeg skal sy det sammen. Men mange velger det. 

Slik ser det ut bak, og har du ikke gjort det før bør du trene litt på en lapp. 

Da er det bare å quilte sammen to stykker. Og så må jeg tenke på hvor stor bunnen skal være. Jeg har funnet ut at jeg skjærer 45 cm lang og 20 bred. 


Så velger jeg å ha rødt stoff oppover sidene. Da jeg ikke helt sikkert vet hvor langt det blir så kommer de målene litt senere. Men jeg tok i like mye som bunnen x 2 stykker. 

Jeg skal ha litt gjennbruk og disse lissene skal jeg lag nye lisser med stoff som skal forsterke bunnen. 

Her har jeg skjært opp 2 hele lengder med 3,5 cm stoff og sydd dem sammen.
Legger på lissa i midten. 

Og bretter over stoffet og syr det sammen så nerme som mulig lissa, jeg pleier ofte å sy to ganger. 

Så syr jeg sammen bunnen, lissen og siden på vesken i en søm. 

  


4 kommentarer:

  1. Så spennande.
    Gleda meg til fortsettelsen :-)

    SvarSlett
  2. Denne skal jeg prøve å sy etterhvert, den er kjempefin:-))

    SvarSlett
  3. Når tid kjem resten av syingen? :)

    SvarSlett
  4. Resten av syingen ligger der, og har gjort det i lenge no. Ligger som nr 2 og 3 og som ferdig veske :-)
    Hvis du ikke finner den ligger det på listen til venstre :-)

    SvarSlett